REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO INSPEKTORATU NADZORU BUDOWLANEGO
W ZWOLENIU
Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane -/ jednolity tekst Dz. U. Nr z 2013r., poz. 1409 z późn. zm./ określam organizacją wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Zwoleniu.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Zwoleniu zwany dalej „Inspektoratem” jest jednostką organizacyjną stanowiącą aparat pomocniczy Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego wchodzącego w skład zespolonej administracji powiatowej w powiecie zwoleńskim
§ 2.
Zadania nadzoru budowlanego dla powiatu zwoleńskiego wykonuje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Zwoleniu.
§ 3.
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, zwany dalej „Powiatowym Inspektoratem” ma siedzibę w Zwoleniu i obejmuje swym działaniem obszar powiatu zwoleńskiego.
§ 4.
1.Powiatowy Inspektor kieruje pracą Inspektoratu.
2.Powiatowy Inspektor jako kierownik Inspektoratu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do wszystkich pracowników Inspektoratu;
3.Powiatowy Inspektor kierując pracą Inspektoratu zapewnia warunki do jego sprawnej organizacji oraz praworządnego i efektywnego działania.
§ 5.
1.Regulamin określa szczegółową organizacje i zakres działania oraz tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Zwoleniu, a także zakres działania poszczególnych stanowisk pracy Inspektoratu.
ROZDZIAŁ II
Zasady kierowania pracą Inspektoratu
§ 6.
Powiatowy Inspektor sprawuje nadzór nad:
1.działalnością inspekcyjną, polegającą na wykonaniu inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych;
2.postępowaniami administracyjnymi;
3.postępowaniami egzekucyjnymi;
4.postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych;
5.prawidłowym współdziałaniu z organami administracji architektoniczno – budowlanej, organami kontroli państwowej, organami administracji rządowej i samorządowej;
6.obsługą prawną;
7.kontrolą wewnętrzną w inspektoracie;
8.zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy służbowej i państwowej;
9.przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
10.gospodarowanie mieniem Inspektoratu.
§ 7.
1.Do wyłącznej kompetencji „Powiatowego Inspektora”należy:
a) ustalenie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych Inspektoratu;
b) zatwierdzenie planów kontroli;
c) podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu kontroli doraźnej;
d) udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej;
e)wyłączenie kontrolera z postępowania kontrolnego;
f) udzielanie imiennych upoważnień pracownikom Inspektoratu do podpisywania decyzji administracyjnych i postanowień;
g) udzielanie upoważnień do reprezentowania „Powiatowego Inspektora” w postępowaniach przed sądami powszechnymi i innymi organami;
h) występowanie do organu samorządu zawodowego z wnioskiem i wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
i) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikiem Inspektoratu, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników inspektoratu,
j) zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej:
k) przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
l) gospodarowanie środkami finansowymi i mieniem Inspektoratu.
§ 8.
Do wyłącznej kompetencji Powiatowego Inspektora należy:
1. ustalanie regulaminów i instrukcji Inspektoratu
2. zatwierdzanie planów kontroli
3. udzielanie imiennych upoważnień do kontroli
„Powiatowy Inspektor” podpisuje
1.decyzje administracyjne i postanowienia ;
2.akty prawa wewnętrznego;
3.dokumenty finansowo – księgowe
4.wystąpienia i sprawozdania kierowane do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru
Budowlanego
5.wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej;
6.odpowiedzi na skargi i wnioski;
7.zawiadomienia o sposobie załatwiania petycji.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Inspektoratu i zakres działania poszczególnych stanowisk.
§ 9.
W skład Inspektoratu wchodzą:
1.wieloosobowe stanowisko pracy ds. inspekcji ,
2.stanowisko ds. obsługi kancelaryjno – biurowej,
3.stanowisko ds. księgowo – kadrowych (główny księgowy)
§ 10.
Do podstawowego zakresu działania wieloosobowego stanowiska pracy ds. inspekcji i orzecznictwa należą zadania i obowiązki wynikające z ustawy „Prawo Budowlane” i przepisów wykonawczych, a w szczególności:
1. prowadzenie działalności inspekcyjnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych.
2. prowadzenie kontroli dokumentów stanowiących podstawę wykonania robót budowlanych ( decyzja pozwolenia na budowę , zgłoszeń )
3. prowadzenie postępowań w sprawie rozbiórki obiektu budowlanego,
4. prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektu budowlanego realizowanego bez pozwolenia na budowę,
5. prowadzenie postępowań w sprawie legalizacji obiektu budowlanego realizowanego bez wymaganego zgłoszenia ,
6. prowadzenie postępowania w sprawie prowadzenia robót budowlanych wykonywanych niezgodnie z przepisami prawa budowlanego,
7. przenoszenie pozwoleń na wznowienie robót budowlanych na innego inwestora,
8. przyjmowanie zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
9. przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy
10. dokonywanie czynności inspekcyjno -kontrolnych zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,
11. nakładanie grzywien w drodze mandatu karnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami i udzielonym upoważnieniem,
12. prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych
13. przygotowywanie decyzji nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości użytkowanych obiektach budowlanych,
14. prowadzenie postępowań egzekucyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i Kodeksu postępowania administracyjnego,
15. prowadzenie ewidencji i rejestrów wynikających z ustaw realizacji zadań z zakresu obronności państwa poprzez współdziałanie z powiatowymi służbami, inspekcjami straży w ramach Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego
16.Prowadzenie ewidencji decyzji, postanowień, i zgłoszeń, o której mowa w art. 82b ust. 1 pkt. 2
17. Opracowanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego
§ 11.
Do zakresu działania stanowiska ds. obsługi administracyjno – biurowej, należy:
1) obsługa sekretariatu
2) zapewnienie właściwego obiegu dokumentów
3) prowadzenie rejestru pism przychodzących ( dziennika korespondencyjnego),
4) prowadzenie archiwum zakładowego
§ 12.
Stanowisko ds. księgowo- kadrowych, obejmuje:
1. W zakresie spraw księgowo -finansowych, obejmuje:
a) opracowanie i realizacja planu finansowego,
b) sporządzenie okresowych i rocznych sprawozdań,
c) prowadzenie rozliczeń finansowych oraz ewidencji księgowych
d) sporządzanie bilansu rocznego,
e) sporządzenie listy płac,
f) rozliczanie kosztów delegacji służbowych,
g) rozliczanie podatku dochodowego pracowników,
h) obliczanie składek ZUS i sporządzanie deklaracji miesięcznych,
i) obliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich i rodzinnych,
j) wykonywanie innych zadań wynikających z:ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013, poz 885 z późn. zm.) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie w/w ustaw.
W zakresie spraw kadrowych :
a) prowadzenie spraw kadrowych pracowników Inspektoratu, w tym związanych z naborem do służby cywilnej
b) prowadzenie spraw socjalnych pracowników Inspektoratu
c) prowadzenie przewidzianych na stanowisku rejestrów i ewidencji, wyposażenia trwałego ruchomego,
d)zapewnienie ochrony informacji niejawnych
e) czuwanie nad terminowym wykorzystaniem urlopów bieżących i zaległych
f) wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.
ROZDZIAŁ IV.
Uprawnienia i obowiązki pracowników
§ 13.
Pracownicy Inspektoratu załatwiający bądź przygotowujący określone sprawy są zobowiązani i ponoszą odpowiedzialność za:
1.dokładną znajomość przepisów prawa, właściwego stosowania przepisów prawa proceduralnego o materialnego oraz instrukcji kancelaryjnej
2.prawidłowego i terminowego załatwiania spraw,
3.właściwego ewidencjonowania i przechowywania akt,
4.zachowania tajemnicy państwowej i służbowej
5.przestrzegania innych przepisów obowiązujących powszechnie w miejscu pracy.
§ 14.
1.Podstawowe prawa i obowiązki pracowników określają przepisy:
a) ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych- /jednolity tekst Dz. U. z 2013r., poz. 269/
b) ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy - /jednolity tekst z. U. z 1998r., Nr 21, poz. 94 z póżn. zm./
c) ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o słuz
ci) służbie cywilnej - /Dz. U. 2008r., Nr 227, poz. 1505 z późn. zm./
d) regulamin organizacyjny Inspektoratu,
e) obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego reguluje ponadto:
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991r. w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych - /Dz.U. Nr. 40, poz. 174 z poźn. zm../
4.Szczegółowy zakres czynności pracowników Inspektoratu określa Powiatowy Inspektor.
ROZDZIAŁ V.
Postanowienia końcowe
§ 15.
Wszelkie zmiany regulaminu następują w formie aneksu.